Zasady dostępu do informacji publicznej
Zasady dostępu do informacji publicznej
Ustawa z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 2176) nakazuje organom władzy państwowej (i innym podmiotom) udostępniać każdą informację o sprawach publicznych tj. informację publiczną (art. 1, ust. 1). Wyjątek stanowią informacje niejawne (art. 5, ust. 1).
Zgodnie z ustawą prawo do informacji publicznej:
- przysługuje każdej osobie (art. 2 ust. 1),
- uprawnia do niezwłocznego uzyskania informacji o sprawach publicznych.
PAMIETAJ!
Wiele informacji dotyczących działań władz publicznych możesz znaleźć w ogólnodostępnych źródłach. Zanim zgłosisz się do Instytutu Różnorodności Językowej Rzeczypospolitej przeszukaj dostępne źródła i znajdź informacje, które cię interesują.
Uzyskanie informacji publicznej jest bezpłatne z wyjątkiem sytuacji, w których Instytut musi ponieść dodatkowe koszty związane ze sposobem udostępnienia lub przekształcenia informacji publicznej. O konieczności poniesienia opłaty, wnioskodawca jest informowany w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku.
INFORMACJE PODLEGAJĄCE UDOSTĘPNIANIU
Ogólne zasady udostępniania każdej jawnej informacji o sprawach publicznych jest sprecyzowana w rozdziale 2 ww. ustawy. Wskazano tam wprost jakie informacje podlegają upublicznianiu. Ponadto ustawa o dostępie do informacji publicznej definiuje pojęcie dokumentu urzędowego, który podlega upublicznianiu (art. 6, ust. 2).
FORMY UDOSTĘPNIANIA INFORMACJI
Zgodnie z ustawą udostępnianie informacji publicznych następuje poprzez:
- ogłaszanie w internetowym Biuletynie Informacji Publicznej,
- udostępnianie na wniosek zainteresowanego,
- wyłożenie w powszechnie dostępnym miejscu.
UDOSTĘPNIANIE INFORMACJI NA WNIOSEK
Zgodnie z ustawą (art. 10, ust. 1) informacja publiczna, która nie została udostępniona w Biuletynie Informacji Publicznej jest udostępniana na wniosek zainteresowanego. Wniosek można wysłać pocztą albo na adres e-mail. Nie ma jednego wzoru wniosku, można go złożyć w dowolnej formie.
Udostępnianie informacji na wniosek następuje "bez zbędnej zwłoki", nie później niż w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku (art. 13, ust. 2). Jeżeli jest to niemożliwe, należy powiadomić wnioskodawcę w tym terminie, o powodach opóźnienia w przekazaniu informacji oraz o nowym terminie, nie dłuższym jednak niż 2 miesiące.
Wniosek o udostępnienie informacji publicznej można złożyć:
- Elektronicznie na adres e-mail: kontakt@irjr.pl
- Listownie, na adres:
Instytut Różnorodności Językowej Rzeczypospolitej
ul. Białostocka 22/11,
03-741 Warszawa
- Osobiście w biurze Instytutu
Jeśli informacja może być przekazana niezwłocznie, w formie ustnej lub pisemnej, osoba występująca o informację nie składa pisemnego wniosku.
Instytucja udostępniająca informację ma obowiązek umożliwić jej skopiowanie, wydrukowanie, przesłanie lub przeniesienie na powszechnie używany nośnik informacji.
Zgodnie z ustawą prawo do informacji publicznej od osoby występującej o informację publiczną nie wolno żądać uzasadnienia wniosku (art. 2 ust. 2).
OGRANICZENIA W DOSTĘPIE DO INFORMACJI PUBLICZNEJ
Odmowa udzielenia informacji może nastąpić jedynie ze względu na jej niejawność (ochrona danych osobowych, prawo do prywatności, tajemnica państwowa, służbowa, skarbowa, statystyczna). Odmowa następuje w formie decyzji administracyjnej. Odwołanie od decyzji rozpoznaje się w terminie 14 dni (art. 16, ust. 2, pkt 1).
Podstawa prawna
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. z 1997 r. poz. 483 z późn. zm.) https://dziennikustaw.gov.pl/DU/1997/s/78/483
Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz.U. z 2022 r. poz. 902.) https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20011121198